In het spoor van… Dekeyzer-Ossaer

TEKST Herman Van Waes – FOTO Luc Daelemans

Van een traditionele eenmansslagerij tot een middelgroot, toekomstgericht foodservicebedrijf, in één generatie. Dat is het indrukwekkende traject waarmee familiebedrijf Dekeyzer-Ossaer de jury wist te overtuigen om de UNIZO-trofee van nationaal KMO Laureaat toe te kennen. De succesformule: aangepaste voedingsproducten op maat van specifieke doelgroepen, een digitaal gestuurd productieproces, een uitgekiende marketingstrategie, innoverende projecten… Of hoe je ook met een allesbehalve ‘sexy’ product als vlees telkens weer kan inspelen op nieuwe opportuniteiten.

In het spoor van vleesverwerkers Dekeyzer-Ossaer,
Nationaal KMO Laureaat 2016-2017

Je kan er niet naast kijken. De imposante productiehallen en magazijnen van Dekeyzer-Ossaer, midden in de uitgestrekte velden van Koekelare, met een eigen wagenpark van 25 koelwagens die af en aan rijden naar honderden klanten. Waar je ook niet kan naast kijken zijn de lege bubbelflessen aan de ingang: hier is duidelijk een feestje gebouwd. “Ongelofelijk hoe onze mensen hebben meegeleefd met die KMO Laureaatverkiezing, het heeft ons als team echt een boost gegeven… Maar het was ook een moment om jezelf te onderzoeken: ‘tja, waarom zijn we eigenlijk zo goed?’

“Ik ben geëvolueerd van vakman naar manager naar coach,
en nu voel ik me meer dan ooit ondernemer.”

– Johan Dekeyzer

Vandaag is Dekeyzer-Ossaer medemarktleider in het portioneren, bereiden, verpakken en distribueren van vleesproducten voor grootkeukens, industrieklanten, horeca, retail en zelfs exportmarkten. Niet te geloven hoe klein dit ooit allemaal begon en onder een niet al te best gesternte, toen Johan Dekeyzer en zijn vrouw Marie-Rose Ossaer, beiden 62 jaar geleden geboren in het vlees, met een bescheiden slagerij startten. Johan Dekeyzer: “Dat we voor onszelf wilden beginnen wisten we zeker, dat zat in ons bloed, maar wat? Mijn vader was pionier in de export van levend vee naar Frankrijk, Duitsland, Italië… toen nog een avontuur, dat waren nog niet de autostrades van nu. Hij is helaas te vroeg gestorven en wij hadden nog niet de knowhow om dat voort te zetten, hoewel ik voor handelsingenieur mocht studeren.

Door allerlei  tegenslagen met wanbetalers zat het bedrijf trouwens in niet te beste papieren. Geen kapitaal, geen vertrouwen meer, economische crisis begin jaren tachtig… maar ambitie, dat hadden we. Dus heel bescheiden een winkel gehuurd en toonbankverkoop gaan doen, met een paar leerjongens, in Beerst bij Diksmuide. Het geld dat binnenkwam herinvesteerden we telkens en na vijf jaar hard werken konden we al verhuizen naar een nieuwe slagerij met werkatelier en onze eigen woning in Koekelare.

“Familie is emotioneel, bedrijfsbeleid is rationeel, en je moet dus ook als familie rationeel leren handelen, niet evident…”

– Johan Dekeyzer

Naast de toonbankverkoop aan particulieren begon ik soms ook wat vlees te verkopen aan lokale horecazaken, later ook aan grootkeukens, en dat sloeg aan. Telkens vijftig of honderd biefstukken kunnen afzetten, ik zag dat daar opportuniteiten waren en dat groeide snel. Voor een horeca uitbater was het een stuk handiger bij ons geportioneerd  kwaliteitsvlees te kopen in de plaats van zelf gehele stukken te moeten versnijden.

Gestart met een ramp

Een rampjaar voor de voedingsindustrie en de reputatie van het vlees in het bijzonder. Toen hebben we ons wel even afgevraagd: wat hebben we nu aangevangen? Maar ondernemen is ook lijden en afzien, doorbijten, een crisis omkeren tot iets goeds. Er kwamen  strengere wetten inzake traceerbaarheid  en voedselveiligheid, en daar zijn we volop gaan op inspelen. We werden  pioniers in het informatiseren van de traceerbaarheid.

We nodigden onze klanten ook uit om ze te tonen hoe van elk geportioneerd lapje vlees de oorsprong kon nagegaan worden, bij ons een stuk complexer dan in vleesbedrijven die enkel karkassen verhandelen. België had een reputatie qua voedselveiligheid  te herstellen en het voedselagentschap in Brussel droeg ons bij de Europese controlediensten voor als model van een perfecte traceerbaarheid. Die zijn hier met een tienkoppige delegatie komen kijken.

Benieuw naar de het volledige artikel?

Download de pdf of bekijk het magazine online

DEKEYZER-OSSAER NV
Barnestraat 1
8680 KOEKELARE

051/59.10.59
www.dekeyzer-ossaer.be/contact
info@dekeyzer-ossaer.be