Geautomatiseerde betaalfaciliteiten voor de klanten via Twikey

Geautomatiseerde betaalfaciliteiten voor de klanten via Twikey

Automatisering en efficiëntie kan je Dekeyzer-Ossaers tweede natuur noemen: vanaf de bestelprocedure over het productieproces tot ook het betaalproces. Want zo’n anderhalf jaar geleden startte het bedrijf met een systeem van automatische betaalfaciliteiten voor klanten die daar gebruik van willen maken. Daarvoor doen ze een beroep op Twikey: een platform dat de klant de zorg voor de betaling uit handen neemt, en ze tegelijk volledige controle geeft over die betalingen.

Betalingen manueel uitvoeren of controleren, deadlines in het oog houden, het papierwerk bijhouden … het zijn opdrachten met weinig toegevoegde waarde die heel wat tijd in beslag nemen. Daarom kwam Twikey met een vernieuwende opzet: bedrijven een betaaloplossing aanbieden om regelmatig terugkerende betalingen te automatiseren.

Wanneer een leverancier met Twikey in zee gaat, kunnen klanten, zowel bedrijven als privépersonen, de voordelen plukken en de bedragen van de facturen automatisch van hun rekening laten gaan, op de afgesproken betaaltermijn, met behoud van controle. Dat betekent niet alleen een serieuze tijdswinst, ook het risico op laattijdige betalingen en eventuele boetes valt weg.

Geautomatiseerde betaalfaciliteiten voor de klanten via Twikey
Geautomatiseerde betaalfaciliteiten voor de klanten via Twikey

Dat gebruiksgemak is precies wat CEO Johan Dekeyzer overtuigde om in dit systeem te stappen: “In alle stappen van onze organisatie willen we het de klant zo makkelijk mogelijk maken. We stonden al heel sterk met ons online bestelplatform, de mogelijkheid tot gepersonaliseerde producties, de just-in-timeleveringen. Met het betaalplatform van Twikey willen we de klant administratief ontzorgen, wat leidt tot tijdswinst voor de klant en voor onszelf. Klanten verliezen al eens een betaling uit het oog, en niets is vervelender, voor ons en voor onze klant, dan hem hiervoor lastig te vallen.”

Recht op terugroeping van betaling

Het idee van automatische debitering zal enkele klanten wellicht koudwatervrees bezorgen. “Dat is inderdaad zo”, vervolgt Johan Dekeyzer. “Er is een grote drempel, wij moeten elke klant overtuigen. We hebben ter ondersteuning van onze argumenten trouwens een eigen leaflet opgesteld. Maar na de initiële wantrouwigheid, eens de klanten zien welke efficiëntiewinst ze kunnen realiseren, zijn ze helemaal gewonnen. Bovendien is een afgehouden betaling niet definitief. Stel dat er iets mis is met onze factuur, dan kan de klant de betaling eenzijdig terugroepen. Omgekeerd kan Twikey ons, als leverancier, geen betalingszekerheid garanderen: als er onvoldoende fondsen op de rekening van de klant staan, dan volgt er vanzelfsprekend geen betaling.”

E-facturatie

De efficiëntiewinst situeert zich niet alleen op het vlak van de betaling zelf. Via Twikey kan de leverancier zijn factuur digitaal overmaken aan de klant. “Wij bezorgen onze facturen zoals de klant het verkiest: op papier of digitaal. Maar steeds meer klanten kiezen voor de e-factuur die makkelijker in hun boekhoudpakket geïntegreerd kan worden en de papierberg wat kleiner maakt”, aldus Johan Dekeyzer. “Ook onze medewerkers van de boekhouding zien heel overzichtelijk welke facturen aangeboden werden, welke betalingen doorgegaan of gefaald zijn.”

E-facturatie
E-facturatie

Zoeken naar de meest kostenbesparende betaaloplossingen

“Ondertussen hebben al meer dan een miljoen Belgische en Nederlandse eindgebruikers kennisgemaakt met ons platform”, vertelt Dominique Adriansens, één van de oprichters van Twikey. “We helpen al meer dan 500 innovatieve bedrijven zoals Dekeyzer-Ossaer die efficiëntie en gebruiksgemak voor hun klanten prioriteit geven. Naast die troeven zoeken we ook naar de meest kostenbesparende betaaloplossingen. Dat is voor terugkerende klanten vaak een domiciliëring maar het kan ook een mix zijn van andere betaalmethodes. De laatste vier jaar is het volume aan domiciliëringen in België met 40% gestegen, een trend die overwaait uit bijvoorbeeld Nederland en Duitsland, die op vlak van betaalgedrag toch een voorsprong hebben. Daarnaast zullen andere betaalmethodes zoals betalen via Whatsapp en dergelijke binnenkort ook in België meer en meer gebruikt worden.”

Ook de opstartprocedure onderscheidt zich door zijn eenvoud: via een digitaal driestappenplan kunnen leverancier en klant het systeem instellen en aanvaarden, zonder bezoek aan de bank.

 

Bent u helemaal overtuigd of wenst u meer informatie?
Neem contact op met Dekeyzer-Ossaer via uw vertegenwoordiger of rechtstreeks via 051/ 59 10 59.